Let op Cookies worden op deze website gebruikt voor de beste gebruikerservaring. Indien u verder gaat, gaat u akkoord met het ontvangen van cookies van deze website. Verder

KOPEN OP AFSTAND.

Als u iets koopt op afstand, gaat u niet naar een echte winkel. U koopt dan iets via internet, telefoon, of fax. Of u koopt iets via een bestelbon uit een catalogus. Bij kopen op afstand zijn u en de verkoper op geen enkel moment bij elkaar in de buurt.

Koopt u een product op afstand? In de wet staat dat u dan veertien dagen bedenktijd krijgt. U kunt het product thuis bekijken. Dan kunt u bedenken of het product echt wel is wat u wilt hebben. Wilt u het product toch niet hebben? Dan kunt u uw geld terugkrijgen. U moet tijdens de bedenktijd laten weten dat u van de koop af wil. Deze bedenktijd heet ook wel zichttermijn. U moet wel het product terugsturen.

Wanneer is er sprake van een koop op afstand?

De overheid heeft speciale regels gemaakt over kopen op afstand. Daarom is het belangrijk om goed te weten wanneer een koop wel een koop op afstand is, en wanneer niet.

Hieronder vindt u voorbeelden van kopen op afstand

U koopt producten of diensten via internet.

Soms heeft een gewone winkel ook een webwinkel. U koopt het product via de webwinkel en u ontmoet verder geen verkoper.

U koopt iets via een postorderbedrijf.

U bestelt iets met een bestelbon uit een krant of tijdschrift. Voor dit product staan er regelmatig advertenties in kranten of tijdschriften.

U bestelt iets per fax. Via de fax krijgt u soms aanbiedingen.

U bestelt iets via de telefoon. Er zijn regelmatig reclamespotjes voor deze manier van bestellen.

U wordt opgebeld met de vraag of u iets wilt kopen. Dit is telemarketing.

De volgende situaties vallen niet onder de regels voor kopen op afstand:

U zoekt een bedrijf op in het telefoonboek. Via de telefoon bestelt u iets bij dit bedrijf.

U koopt op afstand een registergoed. Dit is een huis, grond of een bepaald schip.

U koopt bijvoorbeeld blikjes, sigaretten of een treinkaartje uit een automaat. Of u haalt een snack uit de muur.

U geeft telefonisch opdracht voor een verbouwing

Moet de ondernemer mij informatie geven over de bedenktijd?

Een ondernemer moet u altijd informatie geven over de bedenktijd. Hij moet uitleggen hoe de bedenktijd werkt. Hij moet u ook een formulier geven dat u kunt invullen als u van de koop af wil. Geeft de verkoper deze informatie niet? Dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met een jaar. Maar let op: geeft de ondernemer u deze informatie pas later? Dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog veertien dagen.

Voorbeeld: u sluit een overeenkomst via een webwinkel. De ondernemer geeft u alle informatie over de bedenktijd en het formulier. Maar dat doet hij pas drie maanden nadat u het product hebt gekregen. U hebt vanaf dat moment nog veertien dagen om te beslissen of u het product wilt houden.

Wat moet ik doen als ik van de koop af wil?

Wilt u een product terugsturen? Laat dit dan binnen de bedenktijd aan de ondernemer weten. U kunt daarvoor het formulier invullen dat u van de ondernemer hebt gekregen. Maar u kunt ook zelf een brief of e-mail schrijven. Gebruik hiervoor onze voorbeeldbrief.

Voorbeeldbrief - Ontbinding van een koop of dienst tijdens de bedenktijd

Na het versturen van het formulier of de brief of e-mail hebt u veertien dagen de tijd om het product terug te sturen.

Tip: bewaar altijd een bewijs dat u hebt laten weten dat u van de koop af wil. Bewaar bijvoorbeeld de e-mail of een verzendbewijs van uw brief.

Geld terug

De verkoper moet uw aankoopbedrag terugbetalen, ook de bezorgkosten

Hebt u de verkoper laten weten dat u gebruik maakt van de bedenktijd? Dan moet de verkoper alles wat u al betaald hebt binnen veertien dagen terugbetalen. Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis geleverd te krijgen? Dan moet u die kosten ook terugkrijgen. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen voor het ongedaan maken van de aankoop.

Hebt u het product nog niet teruggestuurd? Dan mag de ondernemer wachten met terugbetalen tot hij het product van u heeft teruggekregen. Of tot u bewijst dat u het product hebt teruggestuurd.

Let op: stuurt u alleen een deel van uw bestelling terug? Dan hoeft de verkoper de bezorgkosten niet terug te betalen. Bijvoorbeeld: u hebt twee broeken besteld, en stuurt er één terug.

Moet u lang op uw geld wachten?


Voorbeeldbrieven Kopen op afstand

Hebt u iets gekocht via internet of postorder? En bent u ontevreden over het bestelproces, de levering, of het product? Gebruik deze voorbeeldbrieven.



RETOUREN

Houd u er rekening mee dat de kleuren die u ziet op uw monitor licht kunnen afwijken van de werkelijke kleur van een product.

Bent u niet tevreden? Stel ons daarvan, per email, op de hoogte. Stuur vervolgens het artikel binnen 14 dagen retour na verzenddatum voor ruiling of vergoeding. Artikelen die niet meer in originele verpakking of geopend zijn, artikelen die voor u op bepaalde lengte zijn afgeknipt, of speciaal voor u zijn aangeschaft, kunnen helaas niet retour genomen worden. Zorg ervoor dat de goederen retour worden gestuurd in dezelfde staat als waarin u de goederen heeft ontvangen. Het adres voor retourzendingen staat altijd vermeld op de door ons opgestelde factuur en we hebben ook een retour formulier bijgevoegd bij de bestelling. Te weinig of ongefrankeerde zendingen worden geweigerd.